fredag den 26. november 2010

Materialismus verwohl

OK, jeg har fået kolde fødder med hensyn til at tømme Fætter BR og forære det hele til Sønne. Dels fordi jeg havde ham med i et supermarked, hvor han forsøgte at flå pappet af alt plasticskramlet, og jeg blev så træt så træt. Og dels fordi jeg har læst et læserbrev i Ugebladet Søndag - som min mor af uransagelige grunde havde købt på vejen herover til fødselsdag - skrevet af nogle enlige mødre på starthjælp (6351 kroner om måneden, hvis I skulle være i tvivl), der ikke havde råd til at give deres børn tre måltider mad om dagen. Og i det fine svar fra Hanne Reintoft stod, at ja - det var sådan set meget normalt. Og det var op til den enkelte mutti at vurdere, om barnet bedst kunne undvære morgenmad eller frokost.

Altså hvad!?!? Hvad?!? Jeg vidste godt, at vi havde relativ fattigdom og sårn, og at børn i visse socialklasser ikke har råd til hverken nyt tøj eller gaver til børnefødselsdagene, og derfor ender med at blive socialt ekskluderet. Det er træls, og jeg stemmer på folk, der gerne vil gøre noget ved den sag. Men at der ikke skulle være råd til mad!? Det kan jeg næsten ikke holde ud at tænke på... og har i et forsøg på at få, well, lidt varmere tæer, fluks doneret en lillebitte slat penge til Mødrehjælpen. Også selvom pengene går til julegaver og ikke til de havregrynspakker, jeg utroligt gerne ville kaste nedover diverse boligbyggerier (og eventuelt Christiansborg, sigtende på nogle ganske bestemte politikere). Og også selvom jeg normalt kun støtter de varme lande. Suk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar