onsdag den 11. april 2012

Eventyr i baghaven #1: Kold og nøgen...


Voila: Her er mine vinter-lyserøde fødder på vej på nye eventyr.

Fordi min ven, Den Norske Coach, havde overbevist mig om, at hverdag ikke (nødvendigvis) er lig hamsterhjul og rutinehelvede. Og om at spænding og den slags ikke (nødvendigvis) er forbeholdt udlandsrejser. Og så fordi hun er medlem af Den Permanente, Århus' legendariske vinterbaderklub...

You get the picture.

Hvis ikke, kommer det her: Mig og Norsk Coach i sauna fyldt med mænd af varierende alder og blufærdighedsgrad. Og derefter i havvand, igen og igen og igen. Koldt, koldt forårs-havvand. Jeg har vinterbadet før (også om vinteren...), men det var for 10.000 år siden i et andet, barnløst liv.

For hulan hvor var det herligt! Hej krop, hej sanser, hej ekstremsportstilfredsstillelse. Dog skal jeg helt  klart arbejde på min vinterbade-appearance... med udsigt til garvede vinterbadere, der svømmede og svømmede rundt i den kolde bugt og derefter lagde sig til vindtørring udendørs, var jeg selv kun liiige under hver gang - og måtte råbe bagefter. Højt. A la FUCKFUCKHVORERDETKOLDTFUCK. Og den slags. Den Norske Coach smilede anstrengt. Men lovede at tage mig med igen snarest.

Og for nu at stryge min udelængsel yderligere med håret - i stedet for at undertrykke den med en formaning om, at vi kan få eventyr igen, når børnene er flyttet hjemmefra - investerede jeg ti bogudsalgskroner i denne her guidebog:


Det tangerer selvplagning og er næsten en slags ekstremsport eller psykisk, russisk roulette i sig selv: FÅR jeg en udelængsels-induceret depression af at bladre i billeder af koraller og Ædle Vilde?

I'll keep you posted.

2 kommentarer:

  1. Vinterbadning... Brrr - men det skulle jo være så godt.

    Jeg får i øvrigt en fornemmelse af, at du nok skulle have været antropolog i stedet for journalist. Hvis du giver mig et run-down på at vinkle en historie - så giver jeg dig et crash kursus i etnografisk metode, så du måske kan begive dig ud og lede efter den sidste (ægte) ædle vilde :) I øvrigt findes der, såvidt jeg ved, flere "bofælleskaber" i Afrika, hvor man arbejder og bor og kun betaler for selve maden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen jeg vil SÅ gerne lære noget om etnografisk metode! Helt seriøst... Jeg har en bachelorgrad i geografi, som jeg tog udelukkende for at komme ud og rejse. Meget naivt. Jeg kom aldrig længere en Færøerne, hvor jeg lavede verdens absolut KEDELIGSTE projekt, der gik ud på noget med nogle får og noget gps.
      M-hm. Og jeg vil gerne til Afrika. Og Stillehavet (der har jeg mødt en halv-vild... med tatoveringer i hele hovedet og mobiltelefon dinglende ned fra bivuak-taget). Og alle andre steder, der er mere eksotiske end Jylland.

      Slet